miercuri, 16 martie 2011

Drepturi și obligații


                „De aceea, Împărăţia cerurilor se aseamănă cu un împărat care a vrut să se socotească cu robii săi. A început să facă socoteala şi i-au adus pe unul care îi datora zece mii de galbeni. Fiindcă el n-avea cu ce plăti, stăpânul lui a poruncit să-l vândă pe el, pe nevasta lui, pe copiii lui şi tot ce avea, şi să se plătească datoria. Robul s-a aruncat la pământ, i s-a închinat şi a zis: „Doamne, mai îngăduie-mă, şi-ţi voi plăti tot.” Stăpânul robului aceluia, făcându-i-se milă de el, i-a dat drumul şi i-a iertat datoria. Robul acela, când a ieşit afară, a întâlnit pe unul din tovarăşii lui de slujbă care-i era dator o sută de lei. A pus mâna pe el şi-l strângea de gât, zicând: „Plăteşte-mi ce-mi eşti dator.” Tovarăşul lui s-a aruncat la pământ, îl ruga şi zicea: „Mai îngăduie-mă, şi-ţi voi plăti.” Dar el n-a vrut, ci s-a dus şi l-a aruncat în temniţă, până va plăti datoria. Când au văzut tovarăşii lui cele întâmplate, s-au întristat foarte mult şi s-au dus de au spus stăpânului lor toate cele petrecute. Atunci stăpânul a chemat la el pe robul acesta şi i-a zis: „Rob viclean! Eu ţi-am iertat toată datoria, fiindcă m-ai rugat. Oare nu se cădea să ai şi tu milă de tovarăşul tău cum am avut eu milă de tine?” Şi stăpânul s-a mâniat şi l-a dat pe mâna chinuitorilor, până va plăti tot ce datora.” (Evanghelia după Matei, cap.18, vers.23-34)

                Ai dreptul să împrumuți oricât: oricâtă viață pe care să o trăiești degeaba, oricât timp în care să faci ce vrei, oricâtă sănătate și oricâte binecuvântări, oricâtă… iertare. De asemenea, ai dreptul să fugi cât de departe vrei de oameni, de tine însuți și de Dumnezeu.
                Are dreptul să te întrebe ce faci cu tot ce ai primit de la El? Nu, dar are obligația să îți ceară socoteală pentru prea marea diferență dintre omul care ești când cauți mila Lui și omul neîndurător față de cei mai slabi ca tine. Când diferența dintre cei doi oameni e prea mare, înseamnă că ai devenit unul din cei care au ales să fie răi.
                Ai dreptul la libertate. Are obligația să te oprească din drum atunci când ai hotărât să o schimbi pe nimic.
                Ai dreptul să ceri. Ai obligația să dai. Această obligație vine din altă parte decât din Cer.
                Restul e simplu: trăire fără prea mult înțeles. La urma urmei, nimeni nu e obligat să înțeleagă tot. E primăvară!
   

4 comentarii:

  1. Nu am ce comenta la pilda Evangheliei şi mi-a plăcut cum au fost prezentate drepturile şi obligaţiile

    RăspundețiȘtergere
  2. Prea bucuros de trecere si comentariu! Asa e, cand omul reuseste sa lase Evanghelia sa vorbeasca, intelege ca nu e nici un loc de indreptat in Ea.
    Zile frumoase de primavara pentru tinerii de toate varstele!:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Povestea asta e in mod evident pentru a realiza ce inseamna "si ne iarta noua pacatele PRECUM iertam si noi gresitilor nostri" Exista oare cate o pilda pentru fiecare verset din rugaciunea domneasca?

    RăspundețiȘtergere
  4. cel putin o pilda in Evanghelii si cateva istorioare in Vechiul Testament:)

    RăspundețiȘtergere